De stichting maakte een overeenkomst met een bedrijf voor deze primeur: de toeristische informatie is beschikbaar op elke smartphone. Daartoe wordt op de gevelplaat, met de openingsuren van de 260 deelnemende kerken, een barcode aangebracht. Die geeft toegang tot tekst, foto, data... over die kerk op een website. Zo kan de bezoeker ook kennis maken met het erfgoed op momenten dat het gebouw ontoegankeijk zou zijn. Op de plaat komt tegelijk een NFC-code die de informatie, over de meest nabije kerken, op de nieuwste telefoons plaatst enkel en alleen door aanraking.
Roger Dewallens, van de kerkfabriek St.-Gorgonius, nam de eerste plaat in ontvangst. De schepenen Godelieve Hardiquest en Marleen Lefevre (CD&V) maakten kennis met de technologie. Carolien Geens van Toerisme Hoegaarden overlegt voor de uitbreiding van de infomatie op smartphones tot andere monumenten en routes. De bijeenkomst vond plaats in de toren van de kerk in Hoegaarden. Bezoekers konden die eenmalig beklimmen.