zondag 3 juni 2012

qr codes


ROUVEEN - Antje uit Mastenbroek is koppig. Juist op het moment dat het publiek verwacht dat ze in vol ornaat buiten haar opwachting maakt, verzet de koe zich. "Dit verbaast me niet.
Ze is niet de makkelijkste, maar wel de enige met mooie witte vlakken", zegt boerin Janita Kroes. Door Antjes halsstarrigheid moet het gezelschap zich een paar meter verderop naar de gloednieuwe stal van het echtpaar Kroes bewegen. Achter de deuren staat Antje. Wanneer Overijssels gedeputeerde Theo Rietkerk het kleedje van de Coöperatieve Zuivelfabriek Rouveen optilt, wordt de verwachte opdruk op haar lijf zichtbaar. Een roze QR-code, een soort streepjescode. Wanneer met een mobiele telefoon met internetverbinding de code gescand wordt, verschijnt op het mobieltje een filmpje over het duurzaam produceren van kaas. Althans, dat is de bedoeling. De verf van Antjes code is echter al op de nodige plekken uitgelopen, waardoor de telefoon die niet meer 'pakt'. "Het is vooral een publiciteitscampagne", geeft directeur Ben Wevers van de Coöperatieve Zuivelfabriek Rouveen toe. Vijftig van zijn boeren doen mee. Elk met vijf koeien; 250 in totaal dus.

Wie de komende weken langs weilanden in Overijssel,Drenthe en Gelderland rijdt, zou ze zomaar tegen kunnen komen:koeien met een hesje waarop een QR-code gedrukt is. Alle koeien een likje verf geven zou een te grote en lastige onderneming worden, geeft Wevers toe. Daarom blijft Antje uniek en krijgen al het andere melkvee een codehesje aan. Wevers: "We zagen op de videowebsite YouTube een filmpje uit Frankrijk waarin koeien gepromoot werden door een QR-code. Dat bracht ons op dit idee. Bij elk deelnemend bedrijf lopen nu vijf koeien met een code in de wei. Het scannen daarvan valt niet mee, omdat de koe diep in het weiland kan lopen en natuurlijk ook beweegt. Daarom hebben de deelnemende boeren vooraan de weg een informatiebord met ook daarop dezelfde code." Die komt eveneens terug op de verpakking van producten die hun oorsprong vinden bij de kaasfabriek in Rouveen. De presentatie van de QR-code is onderdeel van project Rouveen Gewoon Duurzaam. De helft van de 265 coöperatieboeren doet mee aan de workshops en andere initiatieven die sinds vorig jaar vanuit dit project draaien. De provincie Overijssel wil dat binnen drie jaar tachtig procent aangesloten is. "We zijn erg tevreden met het aantal deelnemers dat we nu al hebben. Komende winter willen we tussen de zestig en zeventig procent zitten. Je hebt altijd mensen die eerst overtuigd moeten worden. Maar die sluiten nog wel aan", verwacht Wevers.

Het zal Antje een zorg zijn. Terwijl de directeur vertelt, kijkt ze stoïcijns voor zich uit. "Dierenactivisten hoeven zich trouwens geen zorgen te maken. Deze kleur wordt meer gebruikt in de veehouderij. Kijk maar achter je. Die koe heeft ook een roze stip. Die krijgen ze bijvoorbeeld wanneer ze een behandeling gehad hebben, zodat de boer die niet vergeet. Na twee weken is de code weg."

Wie een 'streepjeskoe' ziet, een foto maakt en die opstuurt naar RGD@rouveenkaas.nl maakt kans op een ballonvaart voor twee personen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

QR Code Press