Boodschappen doen met QR-codes succes in Zuid-Korea
−02/04/12, 18:16
© EPA.
Geen tijd voor boodschappen? In Zuid-Korea is het al enige tijd mogelijk om in metrostations tweedimensionale streepjescodes (QR-codes) van producten te scannen, om ze te bestellen en thuis of op kantoor te laten bezorgen. Het initiatief van Homeplus, de Koreaanse tak van de Britse supermarktketen Tesco, is zo succesvol dat het project in Seoel nu wordt uitgebreid.
Dat schrijft Emerce vandaag. Volgens de site wordt het muuroppervlak waarop de codes te scannen zijn vergroot, zodat er meer producten op kunnen worden getoond. Het totale aantal producten gaat omhoog naar 35.000, en wordt aangevuld met kleding en elektronica. In metrostation Seolleung, waar het project loopt, wordt meer ruimte gehuurd.Smartphone
De tweedimensionale streepjescodes, zogenoemde QR-codes (waarbij qr staat voor Quick Response, Snelle Reactie), kunnen worden gescand met een smartphone. Via mobiel internet worden de bestellingen vervolgens naar de lokale supermarkt gestuurd. Per persoon zouden de QR-shoppers wekelijks dertig euro omzet genereren.
Ook in Nederland wordt deze QR-technologie steeds vaker toegepast, bijvoorbeeld op (reclame)posters en op via internet gekochte tickers van de Nederlandse Spoorwegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten