donderdag, 20 oktober 2011 (6:52)
Iedere dag verbaas ik mij steeds meer over de wijze waarop bedrijven de QR-code inzetten. Er is geen poster, flyer of zelfs outdoor waar dat vierkante ding niet op staat. Een klein vlakje, dat niet eens is bedacht voor marketingdoeleinden, maar die wij marketeers te pas en te onpas inzetten om mensen naar website te lokken. Alleen begrijpen deze mensen ze wel?
Moet je even boven je kijken!?
Afgelopen weekend liep ik in de stad en tot mijn grote verbazing was er boven de deur van een museum een QR-code op een A4-tje geprint. Waarom het mij opviel? Het was de plek waar hij was geplakt. Op bijna 3 meter hoog hing dat ding. Geen mens die hem kon scannen en dus de boodschap van dit museum kon bekijken. En toen ik naar dat papiertje zo stond te kijken kreeg ik verschrikkelijk de slappe lach. Want ondanks dat niemand erbij kon, ben ik er 100% van overtuigd dat wanneer hij op ooghoogte had gehangen, haast niemand er iets mee had gedaan. Doe jij er iets mee? Ik kom uit de marketingwereld en ik geef toe…ook ik heb de QR-codes op flyers laten printen.
En waarom ook niet?
Je kunt ze online gratis maken en – zeker in het begin – het stond interessant. Echter nu ik er zo over nadenk. Ik heb nog nooit bij het zien van een QR-code in een advertentie of op een beurs, mijn Iphone erbij gepakt en de code gescand. Ik zie mijzelf al staan voor zo’n roll-up wand om de code te scannen. En na een kleine rondvraag in mijn omgeving, dit heeft nog nooit iemand gedaan. Waarschijnlijk denken we al dat de boodschap erachter niet al te spannend is. Het blijft vaak de homepage of de contactpagina waar je op uitkomt.
Het ligt aan ons…
Maar zo hoeft het natuurlijk niet te zijn. Je kunt namelijk zo veel meer met smartphones en het “scannen” van de omgeving. Enige tijd geleden tweete ik al dit filmpje. Een geweldig voorbeeld hoe je interactie met je lezers kunt creĆ«ren. Alleen maken ze hier weer geen gebruik van de QR code, maar verwijzen ze naar een url. Een gemiste kans, maar ook hier twijfel ik nog steeds. Want hoeveel mensen zullen daadwerkelijk hun Iphone op de advertentie plaatsen? Snappen (zien) ze het wel?
Henk & Ingrid
Als wij marketeers zelf niet eens (als consument) anticiperen op de tools die wij in onze uitingen plaatsen. Hoe zal de gemiddelde Nederlandse consument er dan mee omgaan? Zullen er echt mensen zijn die lekker de Linda zitten te lezen en dan hun telefoon erbij pakken om de code te gaan scannen? Ik denk van niet, maar wellicht ligt het aan mij? Want als ik diverse blogs en producenten van QR-codes moet geloven is het de toekomst. Echter alleen als je het goed inzet…Tja daar ben ik het natuurlijk mee eens, maar hoe? Dit artikel geeft je 10 tips voor het slim inzetten van de code. Misschien inspireert het jou. Ik ben daarentegen nog steeds niet helemaal overtuigd…
Column I Sheila Klein Schiphorst
De zin en onzin van de QR-code
Moet je even boven je kijken!?
Afgelopen weekend liep ik in de stad en tot mijn grote verbazing was er boven de deur van een museum een QR-code op een A4-tje geprint. Waarom het mij opviel? Het was de plek waar hij was geplakt. Op bijna 3 meter hoog hing dat ding. Geen mens die hem kon scannen en dus de boodschap van dit museum kon bekijken. En toen ik naar dat papiertje zo stond te kijken kreeg ik verschrikkelijk de slappe lach. Want ondanks dat niemand erbij kon, ben ik er 100% van overtuigd dat wanneer hij op ooghoogte had gehangen, haast niemand er iets mee had gedaan. Doe jij er iets mee? Ik kom uit de marketingwereld en ik geef toe…ook ik heb de QR-codes op flyers laten printen.
En waarom ook niet?
Je kunt ze online gratis maken en – zeker in het begin – het stond interessant. Echter nu ik er zo over nadenk. Ik heb nog nooit bij het zien van een QR-code in een advertentie of op een beurs, mijn Iphone erbij gepakt en de code gescand. Ik zie mijzelf al staan voor zo’n roll-up wand om de code te scannen. En na een kleine rondvraag in mijn omgeving, dit heeft nog nooit iemand gedaan. Waarschijnlijk denken we al dat de boodschap erachter niet al te spannend is. Het blijft vaak de homepage of de contactpagina waar je op uitkomt.
Het ligt aan ons…
Maar zo hoeft het natuurlijk niet te zijn. Je kunt namelijk zo veel meer met smartphones en het “scannen” van de omgeving. Enige tijd geleden tweete ik al dit filmpje. Een geweldig voorbeeld hoe je interactie met je lezers kunt creĆ«ren. Alleen maken ze hier weer geen gebruik van de QR code, maar verwijzen ze naar een url. Een gemiste kans, maar ook hier twijfel ik nog steeds. Want hoeveel mensen zullen daadwerkelijk hun Iphone op de advertentie plaatsen? Snappen (zien) ze het wel?
Henk & Ingrid
Als wij marketeers zelf niet eens (als consument) anticiperen op de tools die wij in onze uitingen plaatsen. Hoe zal de gemiddelde Nederlandse consument er dan mee omgaan? Zullen er echt mensen zijn die lekker de Linda zitten te lezen en dan hun telefoon erbij pakken om de code te gaan scannen? Ik denk van niet, maar wellicht ligt het aan mij? Want als ik diverse blogs en producenten van QR-codes moet geloven is het de toekomst. Echter alleen als je het goed inzet…Tja daar ben ik het natuurlijk mee eens, maar hoe? Dit artikel geeft je 10 tips voor het slim inzetten van de code. Misschien inspireert het jou. Ik ben daarentegen nog steeds niet helemaal overtuigd…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten